Velg en side

Husordensregler for Lillehammer Boligstiftelse

Formålet med husordensreglene er å sikre trivsel, trygghet og godt naboskap for alle som
bor i Lillehammer Boligstiftelses eiendommer. Reglene gjelder for alle leietakere, deres
husstand og besøkende.

1. Ansvar og erstatning

  • Leietaker er erstatningspliktig for enhver skade som oppstår som følge av brudd på husordensreglene eller som følge av uaktsomhet.
  • Leietaker plikter å bruke boligen på en forsvarlig måte som hindrer skader, fukt og muggdannelse. Dette innebærer blant annet tilstrekkelig lufting, å holde ventilasjonsåpninger frie og sørge for godt vedlikehold i våtrom og boder. Skader som følge av uforsvarlig bruk kan medføre erstatningsansvar.
  • Leietaker er også ansvarlig for at reglene overholdes av husstanden og andre personer som har fått adgang til leiligheten.

2. Generell oppførsel og hensyn

  • Leietakere plikter å opptre hensynsfullt og unngå å sjenere naboer og gjenboere i urimelig grad.
  • Det forventes at alle som bor i boligene utviser en alminnelig akseptert og respektfull adferd.

3. Dyrehold

  • Dyrehold er ikke tillatt.

(Fra og med 1. september 2024 er det ikke tillatt å medbringe eller anskaffe dyr.
Eksisterende beboere som allerede har dyr kan beholde dem, men ingen nye leietakere eller nåværende beboere uten dyr har lov til å anskaffe eller ta med dyr.)

4. Røyking

  • Røyking er forbudt i boligene og på fellesarealer.
  • Brudd på røykeforbudet kan medføre krav om rengjøring eller oppussing for leietakers regning.

5. Brannvern

  • Det er ikke tillatt å oppbevare brannfarlig eller eksplosivt materiale i boligene eller fellesarealer.
  • Røykvarslere og brannslukningsutstyr må ikke fjernes eller tildekkes. Leietaker er ansvarlig for å kontrollere at røykvarsler fungerer og skifte batteri ved behov.
  • Nødutganger og rømningsveier må aldri blokkeres.

6. Søppel og avfall

  • Avfall skal sorteres i henhold til kommunens regler og kastes i riktige beholdere.
  • Større gjenstander som møbler og elektronikk m.m. skal leveres til gjenvinningsstasjon av leietaker selv.
  • Det er ikke tillatt å sette søppel ved siden av avfallsbeholdere.

7. Parkering og kjøretøy

  • Biler og andre kjøretøy skal kun parkeres på anviste parkeringsplasser.
  • Det er ikke tillatt å parkere foran inngangspartier eller på områder merket med forbud.
  • Oppsatte skilt og parkeringsregler skal overholdes.
  • Uregistrerte kjøretøy vil bli fjernet for eiers regning.

8. Fellesarealer og oppbevaring

  • Sykler, barnevogner, ski, kjelker o.l. skal ikke oppbevares i trappeoppganger, korridorer eller andre fellesarealer og kan fjernes uten forvarsel av boligstiftelsen for leietakers regning.
  • Dører til kjeller og fellesrom skal alltid holdes låst.
  • Hovedinngangsdøren skal være låst etter kl. 22.00.
  • Lys i fellesarealer skal kun være tent ved behov – slukk lys etter bruk.

9. Balkonger

  • Det er ikke tillatt å banke, riste eller lufte tøy, tepper, møbler eller sengeklær fra balkong, vindu eller i trappeoppgang.
  • Det er kun lov til å bruke elektriske grill på balkong – gass- og kullgrill er forbudt.

10. Uteområder

  • Uteområder og fellesområder skal holdes ryddige og fri for private eiendeler.
  • Gjenstander som settes ute uten avtale, kan fjernes uten forvarsel av boligstiftelsen for leietakers regning.
  • Det er ikke tillatt å sette opp trampoliner, husker, eller andre lekeapparater på boligstiftelsens grunn.

11. Ro og støy

  • Av hensyn til at mange leietakere arbeider i turnus, må unødig støy til enhver tid på døgnet unngås. Generelt skal det være ro i huset fra kl. 23:00 – 07:00.

12. Vedlikehold

  • Leiligheten må ikke males eller på annen måte pusses opp av leietaker.
  • Oppheng av bilder og hyller er ikke tillatt. Det skal ikke spikres, skru eller bores i vegger, dører og vinduer.
  • Henvendelser om ønsket vedlikehold rettes til boligstiftelsen.
  • Vaktmester står for ordinært vedlikehold som plenklipping, snømåking og strøing.
  • Snørydding foran innganger og feiing av trapper må påregnes utført av beboerne selv.
  • Dersom beboere ønsker å heve standarden på fellesarealer gjennom dugnadsinnsats, vil vaktmester bistå med tilrettelegging og nødvendige redskaper.
  • Lillehammer boligstiftelse står for renhold av fellesområder.

13. Feil og skader

  • Ved feil, skader eller behov for vedlikehold skal boligstiftelsen eller vaktmester kontaktes så snart som mulig.

14. Utflytting

  • Leietaker plikter å rengjøre leiligheten ved fraflytting.
  • Rengjøringen skal være en grundig husvask og skal godkjennes av boligforvalter eller vaktmester før fraflytting og innlevering av husnøkler. Leieforholdet regnes ikke som avsluttet før vasken er godkjent.
  • Hvis rengjøringen ikke blir godkjent, kreves ny vask. Dersom nødvendig rengjøring ikke utføres, vil renholdet bli satt bort. Utgiftene til slikt renhold blir belastet leietaker.
  • I møblerte leiligheter skal møblene rengjøres ved utflytting. Møblene i møblerte leiligheter skal ikke fjernes.