Husordensregler for Lillehammer Boligstiftelse
Formålet med husordensreglene er å sikre trivsel, trygghet og godt naboskap for alle som
bor i Lillehammer Boligstiftelses eiendommer. Reglene gjelder for alle leietakere, deres
husstand og besøkende.
1. Ansvar og erstatning
- Leietaker er erstatningspliktig for enhver skade som oppstår som følge av brudd på husordensreglene eller som følge av uaktsomhet.
- Leietaker plikter å bruke boligen på en forsvarlig måte som hindrer skader, fukt og muggdannelse. Dette innebærer blant annet tilstrekkelig lufting, å holde ventilasjonsåpninger frie og sørge for godt vedlikehold i våtrom og boder. Skader som følge av uforsvarlig bruk kan medføre erstatningsansvar.
- Leietaker er også ansvarlig for at reglene overholdes av husstanden og andre personer som har fått adgang til leiligheten.
2. Generell oppførsel og hensyn
- Leietakere plikter å opptre hensynsfullt og unngå å sjenere naboer og gjenboere i urimelig grad.
- Det forventes at alle som bor i boligene utviser en alminnelig akseptert og respektfull adferd.
3. Dyrehold
- Dyrehold er ikke tillatt.
(Fra og med 1. september 2024 er det ikke tillatt å medbringe eller anskaffe dyr.
Eksisterende beboere som allerede har dyr kan beholde dem, men ingen nye leietakere eller nåværende beboere uten dyr har lov til å anskaffe eller ta med dyr.)
4. Røyking
- Røyking er forbudt i boligene og på fellesarealer.
- Brudd på røykeforbudet kan medføre krav om rengjøring eller oppussing for leietakers regning.
5. Brannvern
- Det er ikke tillatt å oppbevare brannfarlig eller eksplosivt materiale i boligene eller fellesarealer.
- Røykvarslere og brannslukningsutstyr må ikke fjernes eller tildekkes. Leietaker er ansvarlig for å kontrollere at røykvarsler fungerer og skifte batteri ved behov.
- Nødutganger og rømningsveier må aldri blokkeres.
6. Søppel og avfall
- Avfall skal sorteres i henhold til kommunens regler og kastes i riktige beholdere.
- Større gjenstander som møbler og elektronikk m.m. skal leveres til gjenvinningsstasjon av leietaker selv.
- Det er ikke tillatt å sette søppel ved siden av avfallsbeholdere.
7. Parkering og kjøretøy
- Biler og andre kjøretøy skal kun parkeres på anviste parkeringsplasser.
- Det er ikke tillatt å parkere foran inngangspartier eller på områder merket med forbud.
- Oppsatte skilt og parkeringsregler skal overholdes.
- Uregistrerte kjøretøy vil bli fjernet for eiers regning.
8. Fellesarealer og oppbevaring
- Sykler, barnevogner, ski, kjelker o.l. skal ikke oppbevares i trappeoppganger, korridorer eller andre fellesarealer og kan fjernes uten forvarsel av boligstiftelsen for leietakers regning.
- Dører til kjeller og fellesrom skal alltid holdes låst.
- Hovedinngangsdøren skal være låst etter kl. 22.00.
- Lys i fellesarealer skal kun være tent ved behov – slukk lys etter bruk.
9. Balkonger
- Det er ikke tillatt å banke, riste eller lufte tøy, tepper, møbler eller sengeklær fra balkong, vindu eller i trappeoppgang.
- Det er kun lov til å bruke elektriske grill på balkong – gass- og kullgrill er forbudt.
10. Uteområder
- Uteområder og fellesområder skal holdes ryddige og fri for private eiendeler.
- Gjenstander som settes ute uten avtale, kan fjernes uten forvarsel av boligstiftelsen for leietakers regning.
- Det er ikke tillatt å sette opp trampoliner, husker, eller andre lekeapparater på boligstiftelsens grunn.
11. Ro og støy
- Av hensyn til at mange leietakere arbeider i turnus, må unødig støy til enhver tid på døgnet unngås. Generelt skal det være ro i huset fra kl. 23:00 – 07:00.
12. Vedlikehold
- Leiligheten må ikke males eller på annen måte pusses opp av leietaker.
- Oppheng av bilder og hyller er ikke tillatt. Det skal ikke spikres, skru eller bores i vegger, dører og vinduer.
- Henvendelser om ønsket vedlikehold rettes til boligstiftelsen.
- Vaktmester står for ordinært vedlikehold som plenklipping, snømåking og strøing.
- Snørydding foran innganger og feiing av trapper må påregnes utført av beboerne selv.
- Dersom beboere ønsker å heve standarden på fellesarealer gjennom dugnadsinnsats, vil vaktmester bistå med tilrettelegging og nødvendige redskaper.
- Lillehammer boligstiftelse står for renhold av fellesområder.
13. Feil og skader
- Ved feil, skader eller behov for vedlikehold skal boligstiftelsen eller vaktmester kontaktes så snart som mulig.
14. Utflytting
- Leietaker plikter å rengjøre leiligheten ved fraflytting.
- Rengjøringen skal være en grundig husvask og skal godkjennes av boligforvalter eller vaktmester før fraflytting og innlevering av husnøkler. Leieforholdet regnes ikke som avsluttet før vasken er godkjent.
- Hvis rengjøringen ikke blir godkjent, kreves ny vask. Dersom nødvendig rengjøring ikke utføres, vil renholdet bli satt bort. Utgiftene til slikt renhold blir belastet leietaker.
- I møblerte leiligheter skal møblene rengjøres ved utflytting. Møblene i møblerte leiligheter skal ikke fjernes.